De trygge overgange

Barnets liv er fyldt med overgange, i de daglige overgange, mellem hjem og børnehus, fra en aktivitet til en anden, kommer der mange følelser i spil, som vi i Børnehuset vil gøre trygge, støtte, skabe sammenhæng og give plads til:

• når der i dagligdagen siges goddag og farvel.

• når dagligdagen går sin gang, er der mange overgange.

• når der kommer nye børn i Børnehuset.

• forberede kommende skolebørn til skolestart.

At skabe sammenhæng handler blandt andet om at understøtte børns personlige og sociale kompetencer. Trivsel skaber sammenhæng i hverdagen, så vi alle føler os forbundet med hinanden. Sammenhæng i dagligdagen, alle ønsker at være en del af fællesskabet, have venner og gode relationer.

I Børnehuset prioriteres tid og ressourcer, til opstart og overlevering, så det enkelte barn/familie føler sig som en del af Børnehusets børnefællesskabet. Når et barn starter i Børnehuset, byder vi velkommen til hele familien.

Vi giver plads og rum til sårbarhed i nye sammenhænge og overgange hos barnet og familien. Der kan være særlige situationer eksempelvis ved flytning, skilsmisse, dødsfald, en ven flytter, opstart i vuggestue, børnehave og skole, som kræver en særlig indsats og støtte i hverdagen. Vi ser det som en vigtig opgave, at vi i samarbejde med forældrene, hjælper barnet med trygt at komme igennem de udfordrende overgange, så det giver sammenhæng i børnenes hjem, liv og i Børnehuset.

Til at fremme vores samarbejde med forældrene, er det vigtigt med:

• Snakke med forældrene, det skaber sammenhæng.

• Information på Aula.

• Forældresamtaler

• Fortællinger fra hjemmet

For at gøre overgangen fra hjemmet til vuggestuen god for nye børn arbejder vi med:

• Tid og rum til opstart af nyt barn, så vi lære barn og familien at kende.

• Korte dage for barnet, hvis muligt opfordres forældrene til, at give børnene korte dag i den første tid.

For at gøre overgangen fra vuggestuen til børnehaven god for vuggestuens ældste børn arbejder vi med:

• Tid og rum til opstart, mulighed for at være lidt i vuggestuen.

• Udefra kommende børnehavebørn får en opstartssamtale, vi afsætter tid og ressourcer til opstart

• Besøg i børnehaven før start (flere børn er ofte med på besøg fra vuggestuen)

• Snakke når vi mødes i dagligdagen eks. på legepladsen, ”vi glæder os sådan til du skal i børnehave

• Opfordring til korte dage i starten, barnet skal bearbejde mange nye indtryk

Fra børnehave til børnehaveklasse

Det sidste halve år i Børnehuset, er børnene en stor de af tiden i Storegruppen, som er de for kommende skolebørn. Det er helt særligt og har høj status, når man bliver en del af Storegruppen. Gruppen har høj prioritet og der tilrettelægges pædagogisk læringsmiljø med forberedelse og sammenhæng til overgang til skolen.

Vi arbejder med børnene ved at:

• Børnene laver aktiviteter flere gange om ugen

• Gruppens samles fra begge stuer spiser i alrummet

• Større ansvar/forventninger i dagligdagen

• Hjælpe de små, de voksne og andre

• Stadig fokus på de 6 læreplans temaer som har tæt sammenhæng med børnehaveklassens arbejde

• Kendskab til tal, bogstaver, former osv. (understøtter lysten til at lære)

• Fokus på trivsel, børnefællesskaber, relationer, nye udfordringer, empati

• Større selvhjulpen – tøj, wc, madpakke

• En særlig afslutnings dag/fest.

• Øver motorik – klippe, bruge blyant, sidde stille

• Vente på tur, lytte til andre

• Vi besøger og samarbejder med mange skolerne i Område Smørum, der er lavet aftaler omkring sange vi skal lære, en bog som påbegyndes i storegrupperne, som der arbejdes videre med i skolerne, for at børnene møder noget velkendt, noget at dele mellem alle børn, i Område Smørum

Vi samarbejder med forældrene ved at:

• Evt. samtale med PPR/talepædagog

• Samarbejde om skoleparathed

• Give tilladelse/underskrift til samtale/overlevering til skole