I Børnehuset åkandehaven prioriteres tid og ressourcer, til opstart og overlevering, så det enkelte barn/familie føler sig som en del af Børnehusets børnefællesskabet. Når et barn starter i Børnehuset, byder vi velkommen til hele familien.
Overgange er vigtige milepæle i børns liv, fra vuggestue til børnehave og videre til SFO/skole. Og ikke mindst i de daglige overgange, mellem hjem og børnehus, fra en aktivitet til en anden, kommer der mange følelser i spil, som vi i Børnehuset vil gøre trygge, skabe sammenhæng og give plads til f.eks.:
Når der i dagligdagen siges goddag og farvel.
Igennem dagens overgange.
Når der kommer nye børn i Børnehuset.
Forberede kommende skolebørn til skolestart.
Fra hjemmet til vuggestuen, arbejder vi med:
Tid og rum til at lære barnet og familien at kende.
Fokus på barnets individuelle behov
Korte dage for barnet, i den første tid, giver barnet en optimal start og tilknytning.
Fra vuggestuen til børnehaven, arbejder vi med:
Besøg i børnehaven før start (med nogle af vennerne fra vuggestuen), hvor barnet møder de voksne og sine kommende legekammerater.
Give barnet tid og rum
Snakke når vi mødes i dagligdagen eks. på legepladsen, ”vi glæder os sådan til du skal i børnehave
Opfordring til korte dage i starten, barnet skal bearbejde mange nye indtryk
Udefra kommende børnehavebørn får en opstartssamtale, vi afsætter tid og ressourcer til opstart. alle forældre tilbydes en samtale, efter 3 mdr.
Fra børnehave til børnehaveklasse/ SFO, arbejder vi med:
Det sidste halve år i Børnehuset, er børnene en del af tiden i Storegruppen. Vi forbereder børnene på skolestarten ved at styrke deres selvstændighed, nysgerrighed og sociale relationer. VI hjælper børnene til at få en god og tryg start på næste kapitel.
Børnene laver aldersvarende aktiviteter flere gange om ugen
Gruppens samles fra begge stuer spiser i alrummet
Større ansvar/forventninger i dagligdagen
Kendskab til tal, bogstaver, former osv. (understøtter lysten til at lære)
Fokus på trivsel, børnefællesskaber, relationer, nye udfordringer, empati
Større selvhjulpen – tøj, wc, madpakke
Øver motorik – klippe, bruge blyant, sidde stille
Vente på tur, lytte til andre
En særlig afslutnings dag/fest
Børnene besøger den mini SFO de skal starte på, sammen med skolerne i Område Smørum
Vi samarbejder med forældrene ved at: Evt. samtale med PPR/talepædagog, samarbejde om skoleparathed, give tilladelse/underskrift til samtale/overlevering til skole
Vi giver plads og rum til sårbarhed i nye sammenhænge og overgange hos barnet og familien. Der kan være særlige situationer eksempelvis ved flytning, skilsmisse, dødsfald, en ven flytter, opstart i vuggestue, børnehave og skole, som kræver en særlig indsats og støtte i hverdagen. Vi ser det som en vigtig opgave, at vi i samarbejde med forældrene, hjælper barnet med trygt at komme igennem de udfordrende overgange, så det giver sammenhæng i børnenes hjem, liv og i Børnehuset. Til at fremme vores samarbejde med forældrene, er det vigtigt med:
Dialoger med forældrene, det skaber sammenhæng
Information på Aula