Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

De trygge overgange

I Børnehuset åkandehaven prioriteres tid og ressourcer, til opstart og overlevering, så det enkelte barn/familie føler sig som en del af Børnehusets børnefællesskabet. Når et barn starter i Børnehuset, byder vi velkommen til hele familien.

Overgange er vigtige milepæle i børns liv, fra vuggestue til børnehave og videre til SFO/skole. Og ikke mindst i de daglige overgange, mellem hjem og børnehus, fra en aktivitet til en anden, kommer der mange følelser i spil, som vi i Børnehuset vil gøre trygge, skabe sammenhæng og give plads til f.eks.:

 

  • Når der i dagligdagen siges goddag og farvel.

  • Igennem dagens overgange.

  • Når der kommer nye børn i Børnehuset.

  • Forberede kommende skolebørn til skolestart.

Fra hjemmet til vuggestuen, arbejder vi med:

  • Tid og rum til at lære barnet og familien at kende.

  • Fokus på barnets individuelle behov

  • Korte dage for barnet, i den første tid, giver barnet en optimal start og tilknytning.

Fra vuggestuen til børnehaven, arbejder vi med:

  • Besøg i børnehaven før start (med nogle af vennerne fra vuggestuen), hvor barnet møder de voksne og sine kommende legekammerater. 

  • Give barnet tid og rum 

  • Snakke når vi mødes i dagligdagen eks. på legepladsen, ”vi glæder os sådan til du skal i børnehave

  • Opfordring til korte dage i starten, barnet skal bearbejde mange nye indtryk

  • Udefra kommende børnehavebørn får en opstartssamtale, vi afsætter tid og ressourcer til opstart. alle forældre tilbydes en samtale, efter 3 mdr.

Fra børnehave til børnehaveklasse/ SFO, arbejder vi med: 

Det sidste halve år i Børnehuset, er børnene en del af tiden i Storegruppen. Vi forbereder børnene på skolestarten ved at styrke deres selvstændighed, nysgerrighed og sociale relationer. VI hjælper børnene til at få en god og tryg start på næste kapitel.

  • Børnene laver aldersvarende aktiviteter flere gange om ugen

  • Gruppens samles fra begge stuer spiser i alrummet

  • Større ansvar/forventninger i dagligdagen

  • Kendskab til tal, bogstaver, former osv. (understøtter lysten til at lære)

  • Fokus på trivsel, børnefællesskaber, relationer, nye udfordringer, empati

  • Større selvhjulpen – tøj, wc, madpakke

  • Øver motorik – klippe, bruge blyant, sidde stille

  • Vente på tur, lytte til andre

  • En særlig afslutnings dag/fest

  • Børnene besøger den mini SFO de skal starte på, sammen med skolerne i Område Smørum

  • Vi samarbejder med forældrene ved at: Evt. samtale med PPR/talepædagog, samarbejde om skoleparathed, give tilladelse/underskrift til samtale/overlevering til skole

Vi giver plads og rum til sårbarhed i nye sammenhænge og overgange hos barnet og familien. Der kan være særlige situationer eksempelvis ved flytning, skilsmisse, dødsfald, en ven flytter, opstart i vuggestue, børnehave og skole, som kræver en særlig indsats og støtte i hverdagen. Vi ser det som en vigtig opgave, at vi i samarbejde med forældrene, hjælper barnet med trygt at komme igennem de udfordrende overgange, så det giver sammenhæng i børnenes hjem, liv og i Børnehuset. Til at fremme vores samarbejde med forældrene, er det vigtigt med:

  • Dialoger med forældrene, det skaber sammenhæng

  • Information på Aula