Læringsmiljøer

Pædagogiske læringsmiljøer der giver alle børn mulighed for at trives, lære, udvikle og danne sig.

Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for vores arbejde med børn læring. i Børnehuset er vores pædagogiske læringsmiljøer dynamiske, og der er plads til forskellighed.
Vi planlægger det pædagogiske læringsmiljø, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og deltagelse, børnefælleskabet, børnegruppens sammensætninger og børnenes forskellige forudsætninger.
Hele dagen er et stort læringsrum, hvor samspillet mellem de daglige rutiner, børnenes fri leg og aktiviteter er læringsmiljøer, som børnene indgår i hele dagen. I Børnehuset forsøger vi at tilrettelægge hverdagen, så vi har veksling mellem de voksenstyrede aktiviteter, rituner og den fri leg, så børnene får de bedste betingelser for at udvikle sig.

ved at:

• Tage godt imod barnet

• Vi siger altid goddag og farvel til børn og forældre

• Være nærværende og omsorgsfulde voksne

• Se barnet individuelt i gruppen og handle pædagogisk på baggrund af dette

• Give medansvar og inddrage barnet i det daglige arbejde (fx at dække bord, rydde op, feje)

• Alle følelser er i orden - glæde, sorg, vrede, frustration, ”ked af det”…

• Give barnet en fornemmelse af egen krop (fx ved i vuggestuen at tale med barnet om kroppen under bleskift).

• Give plads til forskelligheder. Barnet skal have lov til at være sig selv. Barnet er ”ok”, som det er!

• Fejre barnets fødselsdag samt andre begivenheder i barnets liv

• Bevidst prioritere dage uden planlagte aktiviteter, for herved at følge børnenes egne initiativer såvel det enkelte barn, og gruppen som helhed

• Tage godt imod nye børn - velkomstskilt - forberede de andre børn, på at modtage en ny kammerat