Gode råd før dit barn starter

1. God tid til opstart
Det er meget forskelligt, hvor lang tid forældre har til opstart af deres barn i vuggestue, og ud fra det bliver der som regel lagt en plan for forløbet.
Lad så vidt muligt opstarten ske i barnets tempo, og giv barnet tidlige dage. så længe det er muligt.
2. Tryghed med hjemmefra
Det kan være trygt og rart for barnet at have noget med hjemmefra, som fx sutteklud, bamse, selvfølgelig sut, hvis barnet bruger det.
Det kan virke trygt og beroligende med noget genkendeligt, især når barnet skal sove til middag.
3. Tydelighed i afleverings situationen
Forældrene må aldrig gå uden at sige farvel, da barnet skal finde ud af, at mor eller far går, men altid kommer tilbage igen.
Det er en god idé, at det ikke er både mor og far, der afleverer barnet i starten af opstarts perioden, da det det kan være svært for barnet at overskue.
En kort, kærlig og tydelig afsked kan ofte gøre det nemmere for barnet at komme videre bagefter.
Prøv altid at have et smil på læbe når du vinker farvel, så barnet kan se og fornemme at det er okay at han/hun skal være i vuggestue. Også selvom det kan være nærmest ubærligt hvis dit lille pus er helt ulykkelig. Gå herfra med ro i sindet, den lille bliver som oftest altid bliver hurtigt glad igen, og ellers kan du som forælder altid sende en SMS, eller ringe ned på stuen og høre, om humøret er vendt.
Er dit barn helt utrøsteligt, ringer vi dig op.
4. “Hvordan er det gået i dag?”
Sommetider kan der være fart på om eftermiddagen, og her kan det være, at der nogle gange skal respekteres et hurtigt svar, som at: “han/hun har haft en god dag”, da personalet kan være travlt beskæftiget med børnene og prioriterer nærvær, tilstedeværelse og at være i øjenhøjde med børnene, frem for snak med forældrene.
Selvfølgelig skal der altid være tid til snak, hvis forældrene har brug for det, og der skal selvfølgelig meddeles hvis barnet ikke har haft en god dag, og dette kan man godt tillade sig at forvente som forælder.
5. Reaktion på vuggestuestart
At starte i vuggestue er en stor omvæltning og kan være som en helt ny verden, der åbner sig for barnet.
Det er forskelligt, hvornår reaktionen på institutionslivet kommer; nogle børn reagerer lige med det samme, og hos andre kommer reaktionen først senere. Det kan derfor være en god ide at begrænse planerne i opstartsperioden – giv ekstra tryghed og omsorg.