Hvem er vi

Her er masser af hjerterum og omsorg, det gode børneliv er i centrum.
Vi har en vuggestue, med 15 børn samt to børnehavegrupper, med ialt 44 børn.
I vores hus lærer alle hinanden at kende, hvilket giver en fordel ved overgangen fra vuggestuen til børnehaven, da det er velkendte voksne, der møder barnet.

Selvhjulpenhed

Selvhjulpenhed styrker selvværdet og giver modstandskraft overfor livets vindstød.

I Åkandehaven arbejder vi fokuseret mod, at styrke børnenes selvværd, hvor selvhjulpenhed er omdrejningspunktet for denne proces. Vi lægger vægt på, at børnene selv mestrer hverdagens gøremål og udfordringer (selv tage tøj på, dække bord, rydde op og meget andet.)
At de voksne er tålmodige, når barnet skal lære nyt om det er at kravle op på en stol eller klippe med en saks.

Vi arbejder ud fra en forståelse af, at de daglige gøremål indeholder meget potentiale for læring og udvikling i samarbejdet mellem barn og pædagog.

Nedenunder kan du se en lille film, der fortæller lidt om hvorfor det er så vigtigt, at give børnene mulighed for at gøre det selv.

Se videoen "Så lad dog barnet gøre det selv" på YouTubes hjemmeside.

Børn er fulde af fantastiske spørgsmål

I hverdagen er vi opmærksomme på, at opmuntre børnene til at forholde sig eksperimenterende og nysgerrig til omgivelserne.
Vi stimulerer lysten til at lære, - livet skal være umagen værd!

Børn oplever med krop og sanser. For at styrke den naturlige trang til at bevæge sig, er institutionen indrettet så flere steder appellerer til børn i bevægelse.

tårn