Det gode samarbejde

Et godt forældresamarbejde fremmer barnets trivsel og læring
Forældre og pædagoger har hver især en unik viden om, hvordan barnet trives, lærer og udvikler sig, en viden som gavner barnet at vi deler.

I Børnehuset Åkandehaven vægter vi et åbent, positivt og trygt samarbejde mellem personale og forældre, forældre skal fra starten være trygge ved, at afleverer deres børn hos os.
Det er betydningsfuldt, at vi sammen kan være nysgerrige på, hvordan vi skaber sammenhæng i barnet hverdag, gennem at dele viden om, hvad vi oplever barnet er optaget af eller øver sig på i øjeblikket, herunder eventuelle udfordringer, for barnet eller familien, i hjemmet eller institutionen. Så vi sammen kan skabe de bedste rammer, for barnets trivsel og udvikling.
I Åkandehaven har vi stort fokus på, at det enkelte barn udvikler sig i eget tempo.
Der er der mange faser, i tiden fra vuggestue og til SFO start, (f.eks. selvhjulpenhed), som barnet skal udforske og øve sig på, og som vi skal understøtte.
Lige præcis her er det essentielt, at være fælles i en konstruktiv og nogle gange kreativ dialog, så vi får taget hensyn til det enkelte barn behov.
Som forældre, i Åkandehaven, kan i forvente, at vi henvender os til jer, hvis vi har behov for dialog omkring jeres barn. Vi har ligeledes en forventning om at i tager kontakt til personalet, der altid klar til at blive kontaktet, når i har noget på hjertet eller i tankerne, intet er for småt, til en dialog
Det er vigtigt for os, at forældre og personale taler tydeligt om de forventninger, vi hver især har til samarbejdet omkring jeres børn.
Forældreråd
Åkandehaven har et forældreråd, der består af 7 forældre, som vælges for 2 år af gangen, en pædagog, samt daglig leder.
Forældreråd adskiller sig fra forældrebestyrelse ved, at forældrerådet ikke har lovsikret ret til indflydelse på dagtilbuddet. Men som medlem af forældrerådet i Åkandehaven, er du en vigtig stemme for både andre forældre og for Åkandehavens børn.
Det er her at den indsigt medlemmerne har, i forhold til hvad der optager forældregruppen, er væsentligt i forhold til, at bringe relevante tematikker til bordet.
En god dialog mellem forældre og medarbejdere bidrager til, at gøre Åkandehaven til et godt sted at være.
På forældrerådsmøderne drøftes blandt andet dagligdagen, nye tiltag, pædagogik samt det pædagogiske budget.