Når du afleverer dit barn

Aflevering i børnehaven sker ved garderobe indgangen – hvor en medarbejder tager imod.
Barnet afleveres til en voksen, der udelukkende har fokus på, at modtage.
Barn og voksen hjælpes ad med at få tøj af, madkasse og drikkedunk i køleskabet, hvor der bliver snakket med barnet imens.
Barnet har en mission og opnår dermed selvstændighed/selvhjulpenhed/selvværd og vokser ”flere meter”

Er et barn lidt trist, er der en voksen til, at trøste inden barnet bliver klar til, at møde sine kammerater og komme i leg eller aktivitet.

I vuggestuen afleveres barnet ved hoveddøren
Vi har erfaret, at en klar ramme for aflevering gør det hele mere håndterbart for barnet, da de er mere klar til adskillelsen.
Vi oplever, at når både forældre og pædagog holder fokus på barnet og er opmærksomme på, hvornår barnet er parat til selv at gå/ kravle fra forældre til pædagog, går afleveringen meget nemmere.
Det har god effekt, når forælderen er klar til at gå, så barnet oplever et enkelt farvel.

Morgenrutinerne giver mulighed for én til én tid, hvor barnet kan øve sig i, selvstændigt, at sørge for at madkassen kommer i køleskabet og tøjet kommer i rette garderode, en mission som de fuldføre med stolthed. Barnet vokser ”flere meter” på selvhjulpenhed og selvværd

Der er ro i garderoben, til at koncentrere sig om opgaven, når antallet af voksne er begrænset.
Morgenstunden er med vores valg blevet en rolig stund, med god plads til fordybelse.
Børnene bliver hurtigere klar til at lege, end tidligere.