Vores børnesyn

I Åkandehaven udvikles mangeartede talenter, forældre skal føle tryghed og glæde ved at deres barn tilbringer deres dagligdag, netop i Åkandehaven

Vi støtter børnene i at mestre ting i hverdagen

Vi har fokus på det lærings potentiale, som hverdagens aktiviteter og gøremål indeholder. Vi arbejder ud fra en forståelse af at det at kunne selv, styrker barnets fornemmelse for sig selv og eget værd. Vi støtter barnet i selv at mestre de mange situationer, hverdagen i Børnehuset byder på. Det kan være at tage tøj af og på, selv kravle op på skamlen, dække bord og meget mere.

Vi har fokus på dette allerede i vuggestuen. Vi støtter for eksemple børnene i selv at hente madkassen i køleskabet og kravle op på skamlen, når vi skal spise. Vi oplever børnenes glæde ved at kunne selv.

I børnehaven har vi fortsat fokus på børnenes mestrings følelse og på at inddrage børnene i hverdagen. Vi er som voksne altid aktivt støttende i denne proces. Vi opmuntrer og støtter barnet i egen mestring og er opmærksomme på at tage udgangspunkt i det enkelte barn og dets udvikling.

Det skal være sjovt at lære

I Åkandehaven opmuntrer vi børnene til at være nysgerrige og forholde sig undrende til verden.  Med denne undersøgende tilgang skal det være sjovt at lære og blive klogere på den verden, vi alle sammen er en del af!

Leg og bevægelse i hverdagen

Børnene skal have mulighed for at lege og bevæge sig i løbet af dagen. Åkandehavens lærings miljøer er indrettet så de indbyder til forskellige former for leg og bevægelse.

At finde ro i hverdagen

Vi mener, det er vigtigt at give alle børn mulighed for at finde ro og fordybelse i løbet af dagen. Derfor har vi indrettet et sansestimulerende afslapnings rum.

Vi ønsker at styrke børnenes krops fornemmelse og følelsen af indre ro. I børnehaven arbejder vi med Yoga som et redskab til dette. Børnene bliver opmærksomme på deres vejrtrækning og vi får styrket vores kropsbevidsthed generelt.